Computer Graphics    

2024/2025, 1st Semester, Fall
14350 - Engenharia Informática












Professor Abel J.P. Gomes
Department of Computer Science, University of Beira Interior
Caminho do Biribau, 6201-001 Covilhã, Portugal
E-mail: agomes(at)di.ubi.pt  or  mosqueteer(at)gmail.com
Lithography by Edward Hopper (on the right-hand side)

Goals and Objectives

The general objectives of this course unit are:
  • Provide students with programming and rapid prototyping skills of 2D and 3D graphics applications based on a graphic system (e.g., modern OpenGL) and a window system.
  • Provide students with the basic skills in programming and geometric modeling of synthetic scenes on computer.
  • Provide the students with the essential skills in the generation of images of synthetic scenes in computer, which requires the understanding of the phenomena and interactions between light and the environment that lead to the formation of color.
  • Provide students with mathematical skills behind fundamental methods, techniques and algorithms in computer graphics.
  • Provide students with the core competencies in event-based programming.
Regarding the specific objectives of this course unit, after the learning process, students should be able at least to:
  • Develop and code an interactive graphical application in OpenGL/GLEW/GLFW/GLM.
  • Model and code a 3D scene through triangle meshes.
  • Schedule 3D scene lighting.
  • Program the application of textures to geometric models.
  • Develop and code a "ray caster".

Theoreticals      Practicals OpenGL Tutorials









The individual learning work carried out by the student
at home should be based on tutorials,
in particular the following: Other relevant tutorials can be found at: More Web Info Spots:










Bibliography

  1. João Madeiras Pereira, João Brisson, António Coelho, Alfredo Ferreira, and Mário Rui Gomes. Introdução à Computação Gráfica. FCA, 2018.
  2. J. Foley, A. van Dam, S. Feiner, J. Hughes. Computer Graphics: Principles and Practice (2nd edition in C). Addison-Wesley Publ. Company, 1996.
  3. D. Salomon. Computer Graphics and Geometric Modeling. Springer-Verlag, 1999.
  4. J. Gomes e L. Velho. Image Processing for Computer Graphics. Springer-Verlag, 1997.
  5. R. Wright Jr. e M. Sweet. OpenGL SuperBible. Waite Group Press, 2000.
  6. D. Schreiner, M. Woo, J. Neider e T. Davis. OpenGL Programming Guide. Addison-Wesley Publ. Company, 2003.
  7. D. Schreiner. OpenGL Reference Manual.. Addison-Wesley Professional, 2004.

Assignments Projects Installing OpenGL 3.0+ Libraries


















Assessment

General Assessment Rules:
  • A avaliação será ao longo do semestre.
  • 1º trabalho de programação gráfica: 5.0 valores (inclui 1.0 valor para perguntas e respostas dos alunos); este trabalho carece de apresentação e de relatório.
  • 2º trabalho de programação gráfica: 5.0 valores (inclui 1.0 valor para perguntas e respostas dos alunos); este trabalho carece de apresentação e de relatório.
  • Projeto (equipas de 3 alunos no máximo): 10.0 valores; o projeto carece de apresentação e de relatório.
Deadlines:
  • A avaliação será ao longo do semestre.
  • 1º trabalho de programação gráfica: o dia anterior à aula T da 3ª semana de outubro, dia 13 de outubro pelas 23:59 (tolerância: 1 semana).
  • 2º trabalho de programação gráfica: o dia anterior à aula T da 3ª semana de novembro, dia 17 de novembro pelas 23:59 (tolerância: 1 semana).
  • Projeto: dia 5 de janeiro de 2025 pelas 23:59.
Project Assessment:
  • Enunciados entregues na quarta semana de outubro de 2024.
  • O projecto é em grupo, mas a avaliação é individual.
  • As defesas do projecto decorrerão na semana de 6 a 10 de janeiro de 2025.
  • Não serão aceites projetos para além do prazo.
  • O projecto carece de relatório final escrito em Latex, bem como de defesa pública em sala de aula.
  • O relatório final do projecto vale 2.0 valores em 10.0 (veja-se formato em Latex Report Template ).
  • O projecto é entregue em ficheiro .zip usando qualquer serviço online de transferência de ficheiros (e.g. wetransfer or smash), incluindo o relatório final do projecto a respetiva apresentação.
  • Cada relatório deverá incluir as tarefas (e sua autoria) concluídas por cada aluno.
  • O projecto carece de apresentação final com a presença de todos os alunos da equipa de projeto.
Admissão a exame:
  • Cada aluno só será admitido a exame se tiver feito a defesa pública de pelo menos um dos dois trabalhos ou do projeto.
  • O exame consistirá na defesa pública dos trabalhos e do projeto eventualmente em falta.

Last update: November 06, 2024.